Arena Vänersborg

… noterar information och förklarar utredningen avslutad

Se där, sista ordet sagt om magplasket med Arena-fadäsen?

Kommunfullmäktige gav kommunstyrelsen ett uppdrag: ”genomför utredningen i enlighet med motionerna”.  Uppdraget gick vidare till revisorerna Ernst & Young. När Vänersborgs kommun förlikade sig med WSP, fick E & Y beskedet ”varsågod, nu kan ni överlämna den färdiga utredningen”.

Utredningen togs emot, lästes och sattes på dagordningen för kommunstyrelsen för vidare transport till kommunfullmäktige 23 april. Utöver utredningen finns kommundirektörens tjänsteyttrande som avslutas med orden som ni redan har läst i rubriken till detta inlägg.

Det är två punkter som hindrar oss från att brista ut i applåder.

För det första (jämför med den ”röda” rutan i texten):

Motionen efterlyste om ”någon har orsakat Vänersborgs kommun skada”. Då gällde det i huvudsak frågan om skillnaden mellan det beviljade anslaget på 140 miljoner kronor och den faktiska kostnaden på närmare 300 miljoner. 160 miljoner spenderades utan att det någonsin fattades något protokollfört beslut om detta. Motionen syftade inte på tvistefrågorna som bollades mellan Vänersborgs kommun och WSP, där handlade det inte ens om en tiondel av 160 miljoner. Det är anmärkningsvärt att erbjuda denna tolkning, det är ett billigt försök att komma runt själva frågan som skulle utredas.

För det andra (jämför med den ”blåa” rutan i texten):

Ernst & Young tipsar om en mängd förbättringsförslag som ska göra det möjligt för Vänersborgs kommun, för politiker och tjänstemän, att hantera regelverket som det är tänkt att användas. Kommundirektören redovisar också på ett antal punkter att Vänersborgs kommun redan har ändrat eller kommer att ändra sitt sätt att arbeta.

Med respekt, detta är ett försök som inte duger …

Innan 2007, innan allt startade, var Vänersborgs kommun inget kommunalt U-land. Vänersborgs politiker och tjänstemännen i kommunhuset kände väl till regelverket, använde sig av regelverket och fattade beslut i enlighet med regelverket.

Sedan började det stegvis tummas på reglerna. I mängder av tidigare sekretessbelagda och nu offentliga dokument bekräftas att beslut fattades mot reglerna, fattades av icke-behöriga, redovisades inte för dem som var behöriga och skulle haft information. Det var det som hände! Och det var det vi trodde skulle komma fram i en utredning. Men nej, så blev det inte.

Och slutligen: S Anders Larsson och Lars-Göran Ljunggren hördes inte ens av Ernst & Young.  Man kan visst också uttrycka detta på fint sätt:

Inom ramen för utredningen har följande personer tillfrågats att delta i intervjuer men avböjt:

• Ordförande i barn- och ungdomsnämnden under perioden 2006 till oktober 2009.

• Ordförande i barn- och ungdomsnämnden under perioden oktober 2009 till juni 2010.

• Ordförande i kommunstyrelsen under perioden 2006 till 2010.

Vi vill se framåt, vi vill medverka till en lösning för det som belastar Vänersborg ekonomiskt idag och mer än tjugo år till om vi inte gör någonting. Varje år går mellan 25 och 30 miljoner till arenan, mer än dubbelt så mycket som fullmäktige räknade med vid beslutet, det borde kunna kallas för ”skada”.

Vänersborgs nyvalda kommunfullmäktige måste 2015 komma fram till svar på några frågor:

• Finns det tänkbara alternativa användningsmöjligheter för Arenan i syfte att minimera den ekonomiska belastningen?
  • Finns det en möjlighet att hitta privata entreprenörer som är villiga att bedriva verksamhet i Arenan?
  • Finns det någon som vill dela ansvaret att driva Arenan med kommunen?

Vänsterpartiet beklagar att utredningen avslutas med ett icke-beslut av kommunfullmäktige som smakar trist. Vänsterpartiet vill inte stanna med det, vi vill gå framåt och göra något åt kommunens gökunge.