Budget 2015

Kort rapport från dagens kommunstyrelse

Föredragningslistan var ovanligt kort, bara 14 punkter varav endast tre ”går vidare” till kommunfullmäktige. Här den viktigaste frågan ”Godkännande av program för Ursands camping m m”.  Campingområdet arrenderas sedan två år tillbaka av Bert Karlsson med flera i regi av något av alla hans olika bolag.

”Programmet” inleds med en beskrivning av vad Bert Karlsson egentligen avser med hela projektet – att tjäna riktiga pengar genom att uppföra riktiga boenden. Campingavgifter och inkomster från en campinganläggning är knappast avgörande incitament för någon som brukar röra sig på helt andra nivåer. Programmet skjuter tyvärr över ett flertal viktiga spörsmål till avgöranden som skall ske i samband med detaljplanernas framtagande.

Det verkar dock fortfarande finnas enighet hos alla partier att något tillstånd till permanentboende på campingens område blir det inte, inte nu och inte heller framöver. MEN vid sittande bord kom eftergiften. Det moderata kommunalrådet Gunnar Lidell kom med ett tilläggsförslag: ”Byggnadsnämnden ges i uppdrag att utreda möjligheterna till åretruntboende i anslutning till planområdet. Utredningsuppdraget skall redovisas till kommunstyrelsen senast februari 2015.” Inte alla tyckte om detta oförargliga utredningsuppdrag, men med röstsiffrorna 8:6 uttalade kommunstyrelsen sitt bifall. (En av Vänsterpartiets ledamöter anmälde en skriftlig reservation.)

Kommunstyrelsen beslutade ”Anvisningar budget 2015 och ekonomisk plan 2016-2017”. Det handlar om ”ramarna” som nu överlämnas till förvaltningar och nämnder att begrunda. Hur ska verksamheten anpassas till givna förutsättningar, vilka förändringar behöver göras och vilka konsekvenser följer i spåren? Längre fram i juni kommer sedan det riktiga budgetbeslutet. (Fast under ett valår kan ”nya” fullmäktige i slutet på detta år fatta nya och andra beslut som då blir bindande för 2015 och framåt.)

Nu fanns ett ramförslag som förvaltningen hade tagit fram som resultat av budgetberedningens arbete under februari och mars. S, C och V lämnade ett eget avvikande förslag som innehöll några markeringar till förmån för socialnämnden och kulturnämnden och för arbetsmarknadsåtgärder framförallt för ungdomar.  Gunnar Lidell (M) gjorde exakt så som han brukar göra: Vid sittande bord lade han till någon enstaka miljon för att nästan vara ikapp oppositionens förslag. Men av någon anledning blev det inte som alla trodde det skulle bli. Miljöpartisten som förra året biföll kommunledningens budgetförslag röstade denna gång med Socialdemokraterna. Därmed vann oppositionens förslag med åtta röster mot sju röster från de borgerliga partierna M, FP, KD och det lokala borgerliga Välfärdspartiet. Det var en markering men ett avgörande kommer först i juni eller mera troligt i november.

En mycket viktig punkt var ärendet ”Yttrande över rapporten Delegation för Klimatanpassningsinsatser i Göta Älvdalen”. Frågans betydelse kommer att växa år efter år och därför kom ett viktigt tillägg till beslutet som påkallar större engagemang från staten. Kommunerna längs Göta Älv och Vänern kan inte ensam ansvara för lösningar som måste till och som är mycket kostsamma.

En minst lika stor fråga för Vänersborg (och för alla andra kommuner runt Vänern) var slutligen punkten ”Översvämningsprogram för Vänersborgs kommun”. Idag var det endast information. Om en månad får partiernas representanter i kommunstyrelsen avgöra hur man ser på en rad ”ställningstaganden” som avslutar en välskriven rapport som borde läsas av långt fler än bara ett dussin pliktmedvetna fritidspolitiker.