Vi förväntar oss mycket av det Nya Året

Mandatperiodens fjärde och sista år börjar och även denna mandatperiod har Vänsterpartiet varit ett parti i opposition. Med 14,99 % av rösterna i kommunalvalet och åtta mandat i kommunfullmäktige kunde det ha varit på annat sätt.  Men när Socialdemokraterna i december 2010 röstade på allianspartiernas kandidater till presidieposter i alla kommunala nämnder fick vi åter finna oss i rollen av kommunens oppositionsparti. Och vi tycker att vi har gjort det bra.

Men nu rivstartar vi in i valåret 2014. I förhoppningen att vi lyckas övertyga väljarna att ingen ska behöva ångra att de lägger sin röst på Vänsterpartiet.

Vårt budskap? Vi lånar en debattartikel som Ewy Gahnström, partikamrat i Uddevalla, skriver i dagens BOHUSLÄNNINGEN under rubriken: ”Solidariteten behöver återerövras”. I debattartikeln slår Ewy Gahnström fast: ”Vänsterpartiet är inte berett att sälja ut partiets grundläggande värderingar och ståndpunkter.” Och hon avslutar: ”Samhället är långt ifrån jämlikhet, tvärtom breder orättvisorna ut sig. Solidariteten behöver återerövras. Därför behövs Vänsterpartiet.”

10-12 januari har Vänsterpartiet kongress i Stockholm. I delegationen från Älvsborg finns två ombud från Vänersborg, Åsa Olin och Lutz Rininsland. Vägvisande beslut kommer att fattas, det mesta med avseende på Europaparlamentsval 25 maj 2014 och riksdags-, regional- och kommunalval 14 september 2014.

I Vänersborg börjar Vänsterpartiet med två medlemsmöten i januari. Här en blick på det som är på gång:

Ett extra MEDLEMSMÖTE är på onsdag 8 januari med start klockan 18:00: Samtal om två val 2014 med syfte att få svar på viktiga frågor: ”VEM VILL GÖRA VAD, VILKA TANKAR OCH FÖRSLAG SKALL LEDA OSS TILL FRAMGÅNG?”

Nästa ordinarie MEDLEMSMÖTE är på tisdag 14 januari med start klockan 18:00. Klockan 17.00 samma dag träffas styrelsen.

Miljögruppen har träff onsdag 15 januari med start 18:00 i partilokalen på Kronogatan 31. Här anteckningar från förra träffen.

Nästa GRUPPMÖTE är på torsdag 23 januari med start klockan 18:00.

Lördag 8 februari 2014 har Vänsterpartiet Vänersborg ÅRSMÖTE med start klockan 10:00.