Budget 2014

Budgetdebatten i fullmäktige berör

Kommunfullmäktige sammanträder onsdag 25 september. Första (fel: andra) och största ärendet är den förnyade debatten om ”Mål- och resursplanen 2014”. Sammanträdet börjar denna gång redan 16:30.

En del förändringar har skett jämfört med budgetbehandlingen i juni. Miljöpartiet och Välfärdspartiet gjorde helomvändningar på ett antal punkter. Båda partierna har denna gång inget eget förslag, båda partierna står helt bakom det gemensamma förslaget som kommer från M, FP och KD. Detta förslag är dock inte det förslag som Gunnar Lidell (M) förde fram i juni, varken hans första eller andra förslag. Under några hektiska timmar senast i kommunstyrelsen producerades tre eller fyra nya förslag, det nu gällande förslaget för dessa fem partier fick arbetsnamnet ”17:15”.

Socialdemokraterna och Centern gör fortfarande gemensam sak i Vänersborg. Men Marie Dahlin (S) var mycket tydlig på en punkt: Förslaget idag är till punkt och pricka samma förslag som i juni.

Vänsterpartiet lägger fram sitt egna förslag. Självfallet tar vi upp vårt budgetförslag från i juni. Lika självklart var för oss att pröva om våra enskilda yrkanden ”håller”. Därför har vi kommit med tillägg i det nya förslaget och förtydligat motiveringen för några av förslagen. Ett exempel är texten som vi enades kring när vi motiverade varför vi INTE vill lägga äldreboendet Gläntan i malpåse.

Med den informationen vi har erhållit efter sommarpausen kommer vi fram till att vi inte kan biträda förslaget att lägga Gläntan i malpåse. Vi avvisar därmed förvaltningens besparingsförslag som beräknades motsvara 8100 Tkr.” I debatten i fullmäktige redovisar vi bakgrunden till vårt ställningstagande. I övrigt ser vi med intresse att lokaltidningen TTELA också belyser just denna fråga.