Ali Esbati

Det finns flera skäl …

Det finns flera skäl att jobba för ett bättre valresultat nästa gång. Tänk om Vänsterpartiet i september 2014 i riksdagen kan komma till samma nivå som här i Vänersborg. 14,99 procent – femton av hundra röstade i Vänersborg på Vänsterpartiet.

Bortsett från alla andra fördelar ett sådant valresultat skulle föra med sig så kan det lösa ett dilemma. För visst är det ett problem när en av partiets mest framträdande politiker, Josefin Brink, tar en kortare ledighet från riksdagsarbetet och hennes ersättare nästan dagligen visar upp sig från sin bästa sida.

Ali Esbati för ”just nu” Vänsterpartiets talan i arbetsmarknadspolitiska frågor. Det gör han som ersättare för Josefin i utskottet, det gör han som Ali Esbati från talarstolen i riksdagens kammare.

Ali Esbati har kommit med två nya interpellationer till statsrådet Hillevi Engström. En av dessa interpellationer berör situationen som många kommuner brottas med, det gäller även Vänersborg där socialnämnden har svårt att hantera försörjningsstödets höga kostnader. Men det gäller i första hand de människor som drabbas av en arbetsmarknadspolitik som vi upplever som djupt kränkande.

Läs gärna Ali Esbatis fråga ”Aktiv arbetsmarknadspolitik kontra fas 3-verksamhet”. I frågan finns en hänvisning till en ny rapport från LO, ta del av LO:s underlag. Återigen visar sig att  Vänsterpartiets linje inte alls är ”långt utanför” alla andra, tvärtom tydliggör rapporten och interpellationen att det finns många band mellan LO och Vänsterpartiet.

Tänk om det kunde bli fler platser för Vänsterpartiet också i riksdagen, Josefin Brink och Ali Esbati kunde tillsammans föra vår talan.

Förresten, femton procent – Vänsterpartiet i Vänersborg har en lång väg kvar, i Fagersta röstade femtiofem procent på Vänsterpartiet.