Budget 2014

Vilka diskussioner förs egentligen?

Kommunfullmäktiges möte i mars ställdes in – brist på ärenden. Står politiken still i Vänersborg?  Ingalunda! Här kort information om det som sker just nu:

Kommunfullmäktige skall den 12 juni 2013 ta beslut om hur pengarna skall användas under budgetåret 2014. Kommunens intäkter genom kommunalskatt och statliga bidrag tycks aldrig räcka till för att betala verksamhetens kostnader.

Kommunfullmäktige tar övergripande beslut, våra nämnder och styrelser bestämmer över ”vad” som ska göras på vilket område, våra förvaltningar arbetar med ”hur” det ska göras.

Nu har kommunstyrelsen beslutat om ”anvisningar”. Här pekar kommunledningen på ”ramarna” som nämnderna har till sitt förfogande. Under sex hektiska veckor framöver skall alla förvaltningar begrunda vad som behöver göras. Räcker pengarna? Om inte, vilka besparingsförslag skall läggas, hur kan verksamheten begränsas eller omorganiseras? När förvaltningarnas förslag går till ett beslut i nämnderna i mitten av april, skall det finnas en konsekvensbeskrivning: ”Gör vi så, då för det med sig att …”

Vilket beslut fattade kommunstyrelsen? Det framgår av flera dokument:

En översiktlig bild finns i PowerPoint-presentationen.

Kommunstyrelsens protokoll: sida 22-24.

Bilagor till protokollet: ”efter” sista sidan (sida 50) kommer först förslaget som fanns på bordet, sedan ändringsförslaget från Gunnar Lidell (M) och därefter hela förslaget som ”vann”. Bakom förslaget som klubbades står sex ledamöter från M, FP och KD. Vänsterpartiet ledamöter reserverade sig skriftligt, finns också i slutet av hela protokollet. Sex ledamöter från S, C och MP sade ingenting.

En vecka efter kommunstyrelsens möte har S och C en debattartikel i den lokala tidningen TTELA med rubriken ”Vilken strategi har de styrande i Vänersborg?”.

Vad kan hända nu? Det mest sannolika är att förvaltningarna kämpar med anvisningarna för att på något sätt tvinga sig in i en kostym som är alldeles för trång. När nämnderna sedan lämnar sina konsekvensbeskrivningar, samlas ”oppositionen” på liknande sätt som i juni 2012. Då faller Gunnar Lidells förslag. När S, C och MP bestämda sig att för ”hålla tyst ” den 6 mars i kommunstyrelsen, så bäddade man för att förvaltningar och nämnder under de kommande sex veckorna sysselsätts med felaktiga underlag. Klartext vid rätt tidpunkt skulle fört med sig bättre användning av arbetstiden och kunde ha besparat personalen inom skolan och omsorgen onödig oro och ängslan.