Kommunstyrelsen

Kort rapport från kommunstyrelsen (mycket kort)

Stig Bertilsson från IFK Vänersborg gästade kommunstyrelsen, tackade för kommunens support vid genomförandet av Bandy-VM, berättade hur väl allt avlöpte och att förväntningarna hade överträffats. Det var många ledamöter som gratulerade honom och IFK för allt klubben gjorde för Vänersborg. I slutet på månaden blir det ekonomiska resultatet klart. Stig uttryckte att överskottet inte kommer att understiga summan en halv miljon. Bra, det motsvarar i stort summan som kommunen sponsrade klubben med.

Ärendet med exploateringen av grönområdet på Blåsut (Kindblomsvägen) går vidare till kommunfullmäktige 24 april. Det finns hopp om att fler politiker kommer fram till ett bättre ställningstagande än vad som hittills varit fallet.

En enig socialnämnd hade begärt att tillgodoräkna sig lite över 200.000 kronor av ett statligt bidrag för ”stöd och vård av barn och unga”. Förslaget från kommunledningen var nej, pengarna ska stanna i det stora svarta hålet. Vänsterpartiet berättade om bakgrunden till varför det borde vara ett ja istället. Se där, Gunnar Lidell (M), sköt beredningens förslag åt sidan, ändrade sig och föreslog ja. Nu blev det åtta, nio ledamöter som också ville få till protokollet att man så klart är för att rätt ska vara rätt och att socialnämnden ska få pengarna. Det lönar sig att vara aktiv på hemsidan!

Ramsättningen för det fortsatta budgetarbetetet blev också klart.  Gunnar Lidell (M) kom även här med en förändring av sitt ursprungliga förslag. Nu ska barnomsorgen och skolan endast spara 8 miljoner istället för 13 miljoner nästa år. Socialnämnden behöver endast hitta besparingar motsvarande 10 miljoner 2014 istället för 15 miljoner som kommunledningen först hade anvisat. Vänsterpartiets avslagsyrkande skrevs mot bakgrund av det första förslaget, vi ska skriva om vår reservation i morgon. Hur som helst, Gunnar Lidells förslag vann, han fick stöd av de andra tre ledamöterna från M. Även ledamöterna från KD och FP ställde upp för Gunnar Lidell. Sex av femton, det räckte. Vänsterpartiets ledamöter med sina två röster förlorade, eftersom sex ledamöter från S, C och MP kraftsamlade bakom ordet ”avstår” vid omröstningen.

Det var många långa föredragningar, det var ju också ett flertal komplexa och viktiga ärenden. Ett antal frågor rör sig vidare åt rätt håll (t ex detaljplanen för nya hamnen och Ronnum) medan andra frågor har ”just nu” kommit in i ett läge där man kan undra hur det ska sluta t ex flygplatsens ansökan om miljöprövning eller frågan om hur det blir med utvecklingen av vindbruk i vår kommun. Flera gånger berördes ”gruset” som verkar ha kommit i vägen för ett smidigare samarbete mellan kommunerna i Fyrbodal.

I slutet av mötet berättade kommunfullmäktiges ordförande att han kommer att ställa in sammanträdet i mars med anledning av att det endast är ett litet fåtal ärenden som finns för avgörande. Dessa kan vänta till sammanträdet i april, då sparar man på kontot fullmäktige i runde tal cirka 65.000 kronor. Med tanke på februari-mötet som kostade samma men endast varade i 45 minuter kan man ju ha viss förståelse….