Hans Linde

Visst finns det skillnader!

Igår var det debatt i riksdagens kammare, en debatt med ett eget namn och ett eget regelverk: Utrikespolitisk debatt.

Utrikesministern avlämnar den utrikespolitiska deklarationen. Därefter tar debatten vid där först en representant för varje parti får möjlighet till tre tidsbegränsade inlägg om först 12, sedan 6 och slutligen 2 minuter. Reglerna tillåter inte repliker i detta avsnitt. Därefter kan ”vem som helst” av kammarens övriga ledamöter begära ordet – nu finns också möjlighet att replikera. Hela debatten kan man ”se” och ”höra” direkt eller i efterhand. Man kan också läsa snabbprotokollet redan morgonen därpå.

Vänsterpartiets talesperson och ledamot i riksdagens utrikesutskott är Hans Linde. Vi hade i höstas besök av Hans i vår studiecirkel i Vänersborg. Då var han väl förberedd och vi hade en mycket givande kväll när vi debatterade med honom.

Klart att det är spännande att följa den utrikespolitiska debatten i riksdagen. Hur man kan tala förbi varandra, hur svart och vitt avlöser varandra, hur man värdesätter helt olika globala frågor. Hans Linde hade ett mycket välskrivet manuskript för sitt första anförande, han skärpte tonen och argumentationen i mellanakten och avslutade med en tydlig sammanfattning där Vänsterpartiets prioriteringar ställdes mot regeringens agerande i frågor som gäller våra relationer med omvärlden.

Men det är klart, andra talare hade också viktiga tankar och berörde andra områden i sina anföranden. Det går att ”läsa” eller ”se” hela debatten i efterhand.