Bostäder? En aktuell fråga.

Onsdag 26 september har kommunfullmäktige i Vänersborg sitt första möte efter den långa sommarpausen. Tvärtemot det man kunde vänta sig: Det finns endast fem punkter på föredragningslistan.

Blir det debatt? Säkerligen, i alla fall när det gäller 3. Svar på motion om ändring av detaljplan avseende Fiolen 3 och del av Blåsut 2:2.

Vad handlar det om? Kort, om ett önskemål som ett femtiotal familjer i Vänersborg för fram till kommunen. Eller, om man så vill, om bostäder som måste byggas, just där på den platsen, som familjerna vill bevara som ett grönområde.

Det handlar om ett område på Blåsut, absolut inte ett jättestort område. Jämför t ex med Arena Vänersborg – längd 146 m och bredd 100 m – det är alltså 14.600 kvm. På Blåsut är området idag tudelat: Det finns det tilltänkta exploateringsområdet på 4.125 kvm och det intilliggande parkområde på 7.500 kvm. Idag är ”allt” ett sammanhängande grönområde på tillsammans 11.625 kvm, alltså hela 3000 kvm mindre än Arena Vänersborg. Runtom Arenan finns parkeringsplatser, runt om grönområdet finns ett femtiotal småhus, varav trettio har en liten trädgård bakom sitt hus som direkt övergår till kommunal mark, det lilla grönområdet.

Det finns mycket att säga om hela ärendet – och det kommer att sägas mycket på onsdag i kommunhusets sessionssal.

Men det handlar alltså om bostäder, dels om åtta nya planerade hus, dels om medborgare som länge har bott i de befintliga husen. Och som önskar att någon kan förklara varför det måste trängas in nya hus i den lilla skogen bakom …

Är det sådant tryck på bostäder i Vänersborg? För första gången på nästan tio år har Vänersborg sett en positiv befolkningsutveckling, från årsskiftet till slutet av juni 2012 har befolkningen vuxit med 54 individer. Innan dess trampade vi på stället eller till och med såg minskade befolkningstal.

Helt nya siffror [tagna från underlaget till ett förslag till ny Energiplan] ger svaret. Antal planerade bostäder där färdiga detaljplaner finns: Flerbostadshus 615, småhus 85. [Detta gäller endast centralorten Vänersborg, tillkommer färdiga detaljplaner för Brålanda, Frändefors, Väne-Ryr och Vargön.] Sedan finns också en redovisning över vilka områden som finns för vidare exploatering i Vänersborg.

Så en gång till: Varför måste det byggas bostadsrätter just här? Varför kan inte planen begravas och varför kan inte nuvarande delområde ”park” för alltid vara ”ett och samma” med det mindre delområde ”kusinen kvartersmark”? Så har det ju varit sedan mitten av 30-talet, i nästan 80 år.

Apropå bostadsrätter. Inget fel att bo i en bostadsrätt, men Vänsterpartiet ömmar mer för en annan boendeform som det råder brist på, i Vänersborg, i flera kommuner i närområdet och i våra stora städer. Vi talar om hyresbostäder. Här lite litteraturtips för den som vill sätta sig in i frågor kring bostadspolitiken:

Bostadsmarknadsanalys 2012 för Västra Götaland (Länsstyrelsen)

Tre miljarder till hyresrätter och Vänsterpartiets förslag