Nu igen? och sedan en gång till?

Meddelanden avlöser varandra: Först meddelar Västtrafik vilka prishöjningar som träder i kraft 30 september, sedan ska regionfullmäktige på sitt kommande sammanträde 18 september diskutera nästa prishöjning. På dagordningen finns bland andra ärenden [punkt 17] en motion från (S), (MP) och (V) där ett ”gammalt” V-förslag förs fram om enhetspris i kollektivtrafiken.

I regionen gäller samma sak som i kommunen Vänersborg: Det är fullmäktige som avgör vilket förslag som ”segrar”. Riktningsvisande beslutsförslag från styrelsen kan vid omröstningar förlorar. Så är det när valresultatet inte ger klara majoriteter, när ett minoritetsstyre måste hanka sig fram till nästa val.

Det gäller att inte förfalla till någon slags uppgivenhet. Det är än viktigare att föra fram det egna budskapet: ”Det här vill vi!” När det gäller kollektivtrafiken vill Vänsterpartiet ”mycket” och de flesta förslag uppskattas av invånarna i Västra Götaland. Kan det hjälpa i september 2014?

Känner du inte till var Vänsterpartiet ”står” i dessa frågor, ta en titt på partiets hemsida och läs om våra idéer och förslag.

Nu är ju inte längre 49 kommuner OCH regionen ”ägare” av Västtrafik, utan bolaget ägs helt av regionen. Därför är kommunen inte längre ”aktiv” när det planeras för förändringar. Men det är fortfarande spännande att följa trafikfrågorna, ta gärna en titt på Trafikförsörjningsprogrammet.