Det slutade 6:6 – och vinnaren är …

För ett år sedan gick S i Vänersborg ut med ett stolt besked: Socialdemokraterna i Vänersborg fick igenom sitt eget förslag till budgetramar för 2012. Denna gången ville det sig inte för Socialdemokraterna. När förslaget till budgetramar inför 2013 skulle beslutas i kommunstyrelsen kom S med ett litet papper som trollade med siffrorna. Inga klara tydliga satsningar och en minst sagt tveksam finansiering. Det kommer att finnas tillfälle att analysera förslaget, men det var tydligt att det inte fanns önskemål att göra det här och nu. Varför gick det inte som förra året? I och för sig stod Vänsterpartiet kvar vid sitt eget yrkande, men Miljöpartiet röstade ju återigen med S. Varför räckte det inte nu? Jo, 2011 var det Mats Andersson som förde Centerpartiets talan, han hade ju inget att förlora. Nu fanns Bo Carlsson på plats. Han var med i budgetberedningen men ställde sig inte bakom beredningens förslag. Inte heller ville han rösta på det socialdemokratiska förslaget. Tyngden han har genom alla sina uppdrag, bl a som andra vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, gav honom tunghäfta – han sade ingenting, hade inget eget yrkande, inget eget förslag. Han slog följe med Vänsterpartiet, Bo Carlsson avstod i omröstningen. Till skillnad från Vänsterpartiet satt han ”blank”. Vänsterpartiet hade ju ett eget förslag och Bo Carlsson kan räkna – med en fot här och en fot där blir det 6 mot 6. Då vinner den borgerliga grupperingen med ordförande Gunnar Lidells utslagsröst. Undrar någon i den här kommunen varför Centerpartiet är där det är, partiet som var det ledande borgerliga parti i Vänersborg?

[Ett tidningsreferat i lokaltidningen TTELA berättar om detaljer i de olika förslagen.]