En stor fråga kräver besked

Kommunstyrelsen hanterar på årets första sammanträde en mängd frågor – två, eller rättare sagt ett ärende sticker ut. För sambandet är helt givet: Redovisning projekt Wargön och Yttrande ny hamn i Vargön.

I lokaltidningen TTELA beskrivs detta på morgonen timmarna innan kommunstyrelsen sammanträder med rubriken Beslut om framtiden tas idag – vi publicerade nedanstående funderingar redan i måndags.

Det behövs ingen lång bakgrundsbeskrivning. Vänersborg förlorade många arbetstillfällen när pappersbruket i Vargön lade ner 2008. Nu är byggnaderna rivna, marken saneras, detaljplanarbete pågår. Men vad skall marken användas till? Efter en lång tids tystnad rör det sig nu ordentligt. Kommunen måste bestämma sig för vilken väg man vill gå, en rad tänkbara alternativ står till buds, strategin för framtiden skall läggas fast.

Samtidigt har frågan om hamnen i Vänersborg fått en ny belysning i en ny utredning. En hamn i Vargön behöver inte anläggas ”från grunden”.Genom nedläggningen av Holmen och rivningen av industrilokalerna kan en hamn byggas på annan, på en bättre plats, på en plats där viss hamnverksamhet tidigare förekom.

Utredningarna är värdefulla, ger svar på många frågor. Men ingenting är klart. Några av Vänsterpartiets ledamöter har varit mycket tvekande, när kommunen för två år sedan förvärvade markområdet efter nedläggningen. Vi ville se hur kostnader skulle matchas av tänkbara framtida intäkter. Den inställningen finns kvar, men visst, pusselbitarna börjar falla på plats.

Efter kommunstyrelsens sammanträde vet vi förmodligen bättre, men på vår lista står ett flertal frågor som vi och andra behöver ha svar på innan det skenar i väg.

Vill man begrunda frågeställningarna och ha informationen kvar i sin egen dator, så kan man just nu laddar ner från kommunens hemsida Projekt Wargön och Ny hamn i Vargön. Ett tips därutöver: Vänersborg&Co. kom med intressanta uppgifter i sitt nyhetsbrev i maj 2011.

P.S. Dagen efter denna text lades ut kom lokaltidningen TTELA också med en artikel som visar att frågan om hamnen anses vara ett viktigt ställningstagande.