Förväntansfull – dags att visa vad V vill

Förväntansfull – dags att visa vad V vill.” Så ljöd slutklämmen i en av några kommentarer på lokaltidningen TTELA:s hemsida. Kommentarerna kom i anslutning till två debattartiklar, den första av Joakim Sjöling, den andra av Stefan Kärvling. Flera av kommentarerna var välskrivna, man skulle kunna tro att de är  skrivna av en journalist som ägnar sig åt att författa krönikor och politiska betraktelser. De flesta kommentarer gör anspråk på att vara insatta och kunniga om den lokala politiska scenen.

Men det finns en avgörande skillnad. När kommentarerna är välvilliga till Vänsterpartiets arbete, så sker detta oftast med hänvisning till att det är lätt att informera sig om vårt arbete: kommunens hemsida, partiets hemsida, några av bloggarna som skrivs av aktiva Vänsterpartister i Vänersborg. Raka motsatsen för den andra sidan: Man beklagar med ack så många välskrivna formuleringar att vi ”bara” ägnar oss åt att kritisera och att man ”tyvärr” helt saknar att vi någonsin ”vill” något. Är det så svårt att hitta information om våra motioner? Att läsa vilka yrkanden vi lägger fram? Och vilka reservationer vi behöver skriva därför att våra förslag röstas ner?

Vi kan inte bestämma vad som skrivs om oss. Vi är tacksamma om det nämns i lokaltidningen TTELA att vi också har idéer och förslag, men vi förfogar inte över samma kanal till den lokala gratistidningen som kommunledningen har köpt sig. Och regionala media är ute efter ”stora” nyheter och inte finliret. Inte konstigt att radio och regional-TV ofta nämner Vänsterpartiet i Vänersborg, vi har hållit oss framme när det gäller att följa upp alla dyrbara, skandalösa felbeslut i vår kommun. Men vi gör mycket annat, mycket eget. Så slutsatsen borde vara: dags att att vilja se vad V vill, dags att sluta blunda och låtsas att man aldrig hittade till kommunens och till partiets egen hemsida. Ta ett steg till: Stefan Kärvling försöker att handleda den förväntansfulla till bättre insikt, Stefan gör det under rubriken Har Vänsterpartiet ingen egen politik?