Demokrati

Budgetarbete 2012 a la Lilla Paris

Idag behandlade kommunstyrelsen budgeten för 2012 och mycket har vänsterpatiet varit med om i vår Vänersborg men idag var en förste vad gäller sättet att sätta en budget.

För en vecka sedan lämnades en information till kommunstyrelsen med vad man skulle kunna tolka som minoritetsstyret M+FP+KDs budgetförslag som skulle ha lett till ett resultat på 31 mkr samtidigt som ett antal nämnder skulle inte få täckning för sina behov. Ett budgetförslag som hade hunnits förkastas av samtliga fack.

Igår pejlades det från minoritetsstyrets håll hur vänsterpartiet tänkte sig kring budgeten och hur vi tänkte förhålla oss till 11 av de 31 mkr som M+FP+KD nu tänkte fördela ut. Beskedet som gavs var att vänsterpartiet tänkte fördela ut mer än 11 mkr, att vi inte tänkte föreslå en skattehöjning och att vi inte visste något om hur S har resonerat. Mer än så avslöjades inte kring vårt budgetförslag.

Idag undertecknade vi vårt budgetförslag 08.15 och överlämnade det till kommunsekreteraren för kopiering. Underlaget fanns vid varje ledamots plats vid starten av sammanträdet 08.30. Det var det enda skriftliga förslag som fanns utdelad under hela förmiddan. Strax innan lunch läste S upp sitt förslag snabbt följd av MP. För minoritetsstyrets förslag fick vi vänta tills på eftermiddag då det kom ett förslag som såg mycket likt förslaget från S, så gott som plankat skulle man kunna säga. För all del var S förslag inte så värst långt från vårt förslag så mest jobbigt måste det ha varit för minoritetsstyret att behöva frångå fördelning av sina ursprungliga 11 mkr till att istället behöva fördela 23 mkr.

Eftersom det fanns en nyansskillnad mellan M+FP+KD och S förslag så blev det på pappret att minoritetsstyrets förslag gick igenom men ni som läser här vet nu hur det verkligen har legat till och det öppnar förstås en intressant fråga – Vilka är det som egentligen styr i Vänersborg?

Och här får ni som har intresse läsa de fyra olika budgetförslag i den ordning som de dök upp

Rättelse

S har inte delat ut en extra 10 mkr till försörjningsstöd och inte heller M+FP+KD. Innebörden är därför att dessa partier har enbart fördelat 13 mkr och inte de 23 mkr som vi skrev om efter kommunstyrelsen. Våra respektiva budget förslag ligger därför 12,3 mkr från varandra istället för de  2,3 mkr som vi först trodde.