Nåja – vad ska man säga?

Någon lösning för regionen ska det väl bli den här gången också, Gert-Inge Andersson har fog efter hans fina valresultat att visa handlingskraft. Grundtipset är väl att S-MP-V med 73 mandat som minoritet leder regionen. En allt svagare opposition från de fyra allianspartierna med 67 mandat är att vänta. Sedan får väl SD lämna sina förslag i sakfrågorna samtidigt som SD får bestämma sig hur man vill lägga sina 9 röster i slutomröstningarna. Mycket som det ser ut i riksdagen idag.

Här en jämförelse för Vänersborg, vi jämför procentandelen från valnatten i september 2010 och valnatten i maj 2011, i båda fall alltså de preliminära siffrorna:

M backar från 22.4 till 20.9 procent, så gör FP från 8.1 till 5.8. C ökar från 5.3 till 6.1 och KD från 5.4 till 5.6.

S gör största vinsten, från 34.0 till hela 40.9. Det betalas delvis av förlusterna för V som backade från 7.7 till 6.6 och MP som förlorade från 6.0 till 5.0.

SD i Vänersborg går från 4.7 till 5.8 och SPVG backade från 5.6 med hela 3 procent till 2.6.