Demokrati

Vad vill Vänsterpartiet i Vänersborg? Igår gällde det friare kommunala skolor

Igår hade vi fullmäktige i Vänersborg där ett av ärenden var huruvida det skulle tillåtas försök med friare kommunala skolor. Ganska trevligt att majoriteten i vänsterpartiet stod på sidan som sade ja till utvecklingsmöjligheter medan M+FP+SD+S sade blankt nej. Vi såg möjligheter där dom andra såg bara hinder. Lyckligtvis får nej sägarna en chans till att säga ja då 7(V)+4(MP)+2(VFP)+3(C)+1(S) röster ledde till en återremiss där de kommunala skolorna skall få lov att säga om de är intresserade av friare former.

Sedan hände något intressant i ett annat ärende – cykelvägen från Västra Tunhem till Trollhättan – där en stabil majoritet av fullmäktige bestående av V+MP+VFP+FP+C+SD och några S visade hur viktigt det är att ett ärende sköts korrekt, om ett ärende innebär en remiss till Trollhättan så måste det väl också ske en remiss till Trollhättan eller? Det återstår att se om återremissen slutligen leder till ett ja, lite svårt lär det dock bli om S skall envisas med att rösta ihop med M varje gång M riskerar att förlora i en fråga.

Spännande tider är det

.