Demokrati

Vänsterpartiet Vänersborg önskar er ett toppen nytt år

Vänsterpartiet håller med att det är illa, mycket illa när kommunledningen för myndigheten Vänersborgs kommun försöker att vilseleda myndigheten EU Kommissionen.

Det avgörandet i kommunens 9 miljoner kronor förlustaffär är kommunledningens påstående att ”Topp” inte var värt mer än de 8 miljoner kronor i optionsavtalet som de undertecknade samma dag som de själva lade ut 17 miljoner kronor. Ett påstående som kommunledningen också vidhåller till EU Kommissionen. Hur de kan påstå detta utan värderingsbelägg för 8 miljoner kronors prislappen är förstås den stora gåtan. Brist på underlag leder med all rätt till spekulationerna om ”okunnighet, svågerpolitik eller något mycket värre” som DNVs Micha Velasco skrev i TTELA debatt den 15 december 2009.

Hittills har det funnits en offentlig värdering av Topp som gjordes av Colliers International på uppdrag av Chips AB (dåvarande ägarna av Topp). Värderingen gjordes under hösten 2007 och kom fram till att 26,8 miljoner kronor var rimligt. Colliers värdering blev dock först offentlig i ett inlägg till EU Kommission i maj 2010. Huruvida värderingen var känd av de tre kommunalråden Lars-Göran Ljunggren (S), Bo Carlsson (C) och Gunnar Lidell (M) när Fastighets AB Vänersborg köpte Topp för 17 miljoner kronor är förstås en fråga för de tre herrar. James Bucci (V) ställde vid kommunstyrelsen den 7 december frågan om inte Colliers värdering hade varit känd när FABV gjorde sina 17 miljoners och 8 miljoners affärer. Svaret han fick var nej. Med tanke på att samma herrar har varit beredda att vilseleda EU Kommissionen så är frågan hur mycket kan man lita på svaret som James Bucci fick.

Intressant i sammanhanget av Topp i Brålandas konkurs är att det har kommit fram ytterligare två värderingar av Topp. En från juli 2008 när kommunens FABV fortfarande var ägare och en från november 2008, kort efter att Topp i Brålanda hade betalat 40 miljoner kronor för delar av fastigheten som Hammar Nordic Plugg AB hade köpt som en helhet för 8 miljoner kronor av FABV som hade köpt helheten för 17 miljoner kronor.

Vilka belopp tror ni att Swedbank och Industrivärderingar AB kom fram till?

8 miljoner? Kanske inte!

Swedbanks värdering från juli 2008 är 29 – 31 miljoner kronor och omfattade inte hela fastigheten

Industrivärderingar ABs värdering från november 2008 omfattade inte mark och byggnader i sin värdering (Topp i Brålanda har i sin årsredovisning dessa värderade till 29 miljoner). Det som Industrivärderingar AB har värderat har fått ett skingringsvärde på 25 miljoner kronor och ett bruksvärde på 91 miljoner kronor.

Självklart skall ni också få tillgång till underlag – ett koncept som inte delades av de tre kommunalråden när de undanhöll från Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige den 8 miljoner kronors options- och hyresavtalen som FABV hade undertecknat med Hammar Nordic Plugg den 13 februari 2008.

Och efter att ni har läst och har bildat era egna uppfattningar så är berörda parter sedan den 23 december välkomnade av EU Kommissionen att lämna synpunkter vidare till Kommissionen. Det kan tänkas att dem som betalar kommunalskatt i Vänersborg och som har synpunkter på hur 9 miljoner kronor försvann är att betrakta som berörda parter. Ni som vill skicka synpunkter till Bryssel har fram till den 23 januari 2011 på er.

Våra tidigare inlägg om ”Topp”affären

Och missa inte Västnytts tidigare reportageserie om skandalaffären – Del1 Del2 Del3

Vänsterpartiet Vänersborg önskar er ett toppen nytt år