Arena Vänersborg

V siktar åt alla håll

TTELAs ledarskribent Ulla Andersson skrev igår att V behöver sikta framåt Vi vill gärna hänvisa henne till vårt valprogram som finns att läsa på dessa sidor.

Det är nämligen så att V i Vänersborg siktar framåt, bakåt, uppåt, nedåt och åt sidan. Vi är beredda att sikta åt alla håll såsom behovet uppstår. Inte sällan är vi först ut med att sikta rätt, inte sällan håller vi kvar blicken när andra väljer att blunda. Detta gör vi med stolthet.

Ulla Andersson fick igår ett replikinlägg på sitt ledarstick, vi får se vilken dag följande text kommer i tryck

Tack Ulla Andersson för uppmaningen till V att sikta framåt – jag hänvisar gärna till materialet som V gick till val på för 12 veckor sedan och som finns kvar på vår hemsida med rubrik val 2010. Något måste vi ha skrivit som tilltalade väljarna då vi fördubblade våra mandat från 4 till 8. Vem vet, kanske var det detta med några grundpelare i vårt demokratiska samhälle som till exempel bättre insyn och delaktighet. Kanske spelade rollen som granskare av Arena Vänersborgs konstigheter in i väljarnas val. Jag tror i alla fall det.

Men om jag har tolkat Ulla Andersson rätt så är fortsatta försök att bringa ordning, reda och förståelse av turerna kring Arena Vänersborg ganska bortkastade insatser. Det får Ulla Andersson givetvis tycka, men jag tänker inte göra avkall på mitt mål att få bort ett beteende, hos enbart vissa korrupta och mörkande individer, som inte hör hemma i ett välfungerande demokratiskt samhälle. Att dessa mörkande individer sedan saknar ryggrad att öppet tillstå sina gärningar och istället låter en felaktig skugga av skuld falla på oskyldig personal är tyvärr inget jag kan styra över i utredningarna som sker. Om någon tror att bristerna finns hos förvaltningssekreterarna som sköter den dagliga diarieföringen så tror man fel.

Det är framförallt hos näringslivschefen S Anders Larsson och Arena-fritidschefen Peter Nilson där det har skett ett medvetet sabotage av offentlighetsprinciper.

Ulla Anderssons funderingar om när man skall ge sig lyfter en intressant principiell fråga: Skall man blunda och hålla käft när man få veta att brottslingen redan har åkt dit X antal gånger förut?  Leder man med fyra noll skall men då låta bli att skjuta in ett femte?

Mitt svar tror jag överensstämmer rätt bra med dem som jobbar inom rättsväsendet eller spelar i matchen.

Slutligen Ulla Anderssons fråga – Är hans flitiga anmälningar till JO något som engagerar vänersborgare i gemen? Om jag engagerar andra är inte en avgörande faktor för mitt agerande men jag vill gärna bolla frågan tillbaka till Ulla. Om det är så att vissa media drar slutsatsen att mina handlingar inte engagerar varför då rapportera och skriva ledarartiklar om dessa?

James Bucci

Granskande medborgare samt ordförande i vänsterpartiet Vänersborg

Upprinnelsen till denna växling är JOs femte utredning som vi skrev om i torsdags och som TTELA också skrev en artikel om igår – JO tar upp anmälan mot kommunen. Stefan Kärvling bloggar om detta – mörkning och mygel eller varför inte Rune Lanestrands Vänersborg värre än Grönköping

Och så kunde vi också läsa i gårdagens TTELA om att S Anders Larsson kan få vittna mot WSP. Detta handlade om att kommunen har flaggat i sitt senaste inlägg till tingsrätten om detta. Till skillnad från TTELA låter vi våra läsare får läsa original handlingar – det är faktist inte så himla tidskrävande att lägga upp en pdf fil på en webbsida. Den som vill får läsa att kommunen försöker skrämma upp WSP med att S Anders Larsson, Peter Nilson och Magnus Bengtsson kan tänkas vittna för kommunen. Tre stycken Bandydos från Bohusgruppen som skall vittna i domstol blir säkert intressanta med tanke på att inte en enda av dem hade vett till att offentligöra protokollen och kalkylen som hängde ihop med deras Arena träffar. WSP måste riktigt se fram emot att tre stycken Bandydos kan tänkas vittna mot dem under ed.

Och nu får ni nöja er med senaste handling serverad av (V)ikileaks – Ja tack, ta mig till Tingsrätten i Göteborg

Imorgon skall vi se om inte (V)ikileaks kan plocka fram något från djupfrysen i Brålanda där kommunledningens senaste försök att gömma ”Topp”affären,denna gång under ett tjockt lager snö, lyckades nämligen inte så bra.