Demokrati

Vad är problemet?

Vänsterpartiet i Vänersborg läser dagens mediabevakning av gårdagens kommunfullmäktige

1. Västnytt – Fortsatt politiskt kaos i Vänersborg
  2. Radio Väst – Inget beslut om nytt styre
  3. TTELA – Oförändrad skatt enda beslutet som togs
  4. TTELA – ”Alla frågor måste få svar”
  5. Lutz Rininslands referat

Vi konstaterar att både media och Vänersborgs väljare är välförtjänta av att få veta lite mer bakgrund till vad det är som händer, inte händer och varför.

Det som är känt är att valets utgång och diverse förhandlingar har lett till tre block i Vänersborgs kommun.

• M+FP med 18 mandat och 34,26% av väljarstöd
  • S+C+KD med 17 mandat och 33,89% av väljarstöd
  • V+MP+VFP med 14 mandat och 26,9% av väljarstöd
  • kvar är SD med 2 mandat och 4,67% av väljarstöd

Tre tydliga block i en kommun där tre nämnder, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige har varsin ordförandepost, förste viceordförandepost och  andra viceordförandepost. Varken matematiken eller logiken är svår.

Vänsterpartiet tycker att det är rimligt att M+FP tillsätter ordförandeposterna i alla nämnder och styrelser (minst 15 poster och minst 1,6 miljoner i total fast arvodering )

Vänsterpartiet tycker att det är rimligt att S+C+KD tillsätter alla förste viceordförandeplatser (minst 15 poster och minst 1 miljon i total fast arvodering)

Vi tror att majoriteten av väljarna snabbt inser att vårt V+MP+VFP-block inte begär för mycket. Vi tror att majoriteten av väljarna snabbt inser att vårt block inte är bromsklossen i förhandlingarna. Vi tror att majoriteten av väljarna vill se en politisk lösning som speglar deras viljor. Vi inom vänsterpartiet har länge varit beredda att axla vår del av ansvaret och med glädje kunde vi konstatera att både miljöpartiet och välfärdspartiet också var beredda.

Frågan som är kvar är när de övriga partierna skall våga ta sitt ansvar med tanke på det som sades innan valet om vikten av förbättrad insyn, delaktighet och förankring?

Upp till bevis!