Arena Vänersborg

Gravöl för BUN?

Igår utspeladades vad många betraktare kanske trodde var sista akten i S Anders Larssons och Lars-Göran Ljunggrens gemensamma 290 miljoner kronors produktion av Arena Vänersborg.

Enligt manus skall den påkostade produktionen, som har dragit över budget med 150 miljoner kronor, sluta med att barn- och ungdomsnämnden avsätts och ersätts med ett utskott under kommunstyrelsen.

Det finns bara en liten hake för producenterna. Haken heter Vänsterpartiet Vänersborg som vägrar att ta deras regi.

Gårdagens beslut kommer att landa hos förvaltningsrätten för laglighetsprövning så fort protokollet är justerad samtidigt som vi kommer att begära inhibition av de tilltänkta organisationsförändringarna. Förra månadens fullmäktige beslut att inte bevilja ansvarsfrihet till nämnden i sin helhet ligger redan hos förvaltningsrätten för prövning – Målnumret är 13167-10 E.

Om förvaltningsrätten beviljar inhibition lär det bli en oväntad extra akt i Larsson och Ljunggrens produktion.

Media rapporterar om gårdagens föreställning

Kolla även in Lena Hörngrens tankar om det som har utspelats i Vänersborg –  Reservation hjälper inte alltid – Tack Lena

.