Det kan inte vara sant …

Det väckte en del uppmärksamhet när kommunfullmäktige i Vänersborg med betryggande majoritet valde att vägra ge ansvarsfrihet för hela Barn- och ungdomsnämnden. Vänsterpartiet och Miljöpartiet röstade också för att INTE ge ansvarsfrihet för S Anders Larsson S, Andreas Vänerlöv KD och Marianne Karlsson C. Dessa tre var de politiska representanter i projektstyrelsen, dessa tre hade enligt vår åsikt förutsättningar att inse vad som var på gång, dessa tre borde ha informerat nämnden. Nu fälldes alla. Men Vänsterpartiet och Miljöpartiet markerade tydligt att vi inte ville vara med om att pricka de ”vanliga” ledamöterna. Debatten visade att nämnden undanhölls avgörande information. Vi ville inte heller fördöma Marie Dahlin, också i hennes fall markerade vi ”deltar ej i beslutet” när hennes partikamrater lät bilan falla.

Nu beskrivs fullmäktiges förehavanden ”överallt”, några journalister visar dock tyvärr att de nöjer sig med snabb inläsning av ”fakta”, då kan pennan lika snabbt slinka fel, se t ex ledarskribenten i GT.

Idag måste vi dock fråga oss om vi gjorde rätt i hennes fall. Marie Dahlin är inte vem som helst. Marie Dahlin var ordförande i nämnden som nu förvägrades ansvarsfrihet. Så visst fanns det ett visst medieintresse kring hennes person.

Se för dig själv hur det kan bli. Titta på detta korta klipp som dök upp på YouTube dagen efter kommunfullmäktiges maratonsittning. Ja, det är ett klipp – du som vill se ”originalet” som helhet kan göra det också.

Läser man vad lokaltidningen TTELA skriver idag så kan man undra över hur det egentligen går till när fullmäktiges ledamöter funderar hur man ska rösta. Röstar man efter övertygelse? röstar man hur man blir tillsagt? vad är spelets regler? vem bestämmer spelets regler, Marie Dahlin?

När trollmor har lurat sina elva små troll
och bundit dom fast till arenan,
då sjunger hon sakta för elva små trollen
de vackraste ord hon känner:
Ho aj aj aj aj bluff,
ho aj aj aj aj bluff,
ho aj aj aj aj bluff bluff!
Ho aj aj aj aj bluff.

(Ni klickade väl på elefanten)