Arena Vänersborg

Var hittar man en bra revisor?

Svar på frågan lär du inte finna hos Vänersborgs förtroendevalda revisorer, inte heller bland ÖhrlingsPriceWaterhouseCoopers revisorer som Vänersborg har anlitat. Hur kan vi skriva så?Anledningen är en mening tagen från revisionsberättelsen för år 2009 där revisorerna skriver: ”Vi avstyrker att ansvarsfrihet beviljas barn- och ungdomsnämnden”.

Det är klart att när Arena Vänersborg landar på snarare 280 mkr istället för de av fullmäktige beslutade 140 mkr så finns det anledning för mycket allvarlig kritik. Men kärnfrågan måste vara: skall hela barn- och ungdomsnämnden utsättas för kritiken? Revisorerna säger ja, vänsterpartiet säger nej. Vilka har rätt?

I boken ”Kommunallagen – kommentarer och praxis”  framtagen av Sveriges Kommuner och Landsting finns på sida 411 svar på frågan. Avsnittet handlar om revisionsansvaret och behandlar 9 kap 17 § av kommunallagen.

”I förarbetena behandlas inte fördelningen av ansvaret mellan nämnden som kollektiv och den enskilde förtroendevalde närmare. En rimlig utgångspunkt är att nämnden bär ansvar för beslut som nämnden fattat kollektivt. Om en minoritet har motsatt sig beslutet och reserverat sig, talar detta för att revisionsansvaret enbart riktas mot de förtroendevalda som ingått i majoriteten”

Då måste nästa steg i en riktig revisors arbete vara att kontrollera vilka som beslutade vad innan revisorerna överhuvudtaget uttalar sig i ansvarsfrihetsfrågan.

Låt oss därför titta på sidorna 5-10 av protokollet från barn- och ungdomsnämndens sammanträde 2007-05-25 och yrkanden som finns i ärendet Arena Vänersborg. Både Stefan Kärvling (V) och Monika Bredberg (MP) hade avslagsyrkanden vilket de sedan reserverade sig till förmån för. Stefan uttryckte sig tydligt – han yrkade ”att hela projektet begravs”

• Hur står det i SKLs handbok? – ”Om en minoritet har motsatt sig beslutet och reserverat sig, talar detta för att revisionsansvaret enbart riktas mot de förtroendevalda som ingått i majoriteten”.
  • Hur uttrycker sig kommunens revisorer i ansvarsfrågan? – ”Vi avstyrker att ansvarsfrihet beviljas barn- och ungdomsnämnden”.

Vår slutsats är: vi accepterar inte revisorernas förslag.

Genom att avstyrka ansvarsfrihet för hela barn- och ungdomsnämnden har revisorerna visat att de har missat att granska underlaget ordentligt. Det är klart allvarligt när vanliga nämndpolitiker missar detaljer men för revisorer är det närmast en dödssynd att missa detaljer eftersom revisorernas valda ord kan avgöra en förtroendevalds politiska framtid. Vi har åter anledning att upprepa ”Vem granska granskarna?”

Vänsterpartiet tar direkt avstånd från att revisorerna vill skuldbelägga hela barn- och ungdomsnämnden.  Vi har fullt förtroende för vår ledamot i barn- och ungdomsnämnden.