Arena Vänersborg

Takras = fuskbygge

TV4 Väst kör med ett inslag idag om att takras = fuskbygge

När det gäller Arena Vänersborg blev 18 bärande balkar till 13. Den som tvivlar behöver bara kolla i ritningarna som vi skrev om igår

Takplåten består av Plannja 200 och har även använts vid Göransson Arena i Sandviken. Hur många balkar har de där? Kanske har de fler balkar eller kanske har de inte fått lika mycket snö i Sandviken som vi har fått i Vänersborg eller så har de kanske dimensionerat konstruktionen med bättre hållfasthets kalkyler eller är det kanske dags för Sandviken att se över försäkringen!

I Plannjas tekniska information kan det säkert finnas någon ledtråd till varför det som har hänt med Arena Vänersborgs tak har kunnat hända. Det står lite om hur snedbelastningar sätter tabellvärden ur spel om vi nu utgår från att tabellvärden har följts

Vänersborgs kommun har i alla fall igår skrivit till Stålab för att begära att de lagar deras lagda tak som inte ens hann klara en vinter.

Stålab kanske vill skylla på konstruktören G Israelsson. Konstruktören kanske vill skylla på dem som bestämde att antal bågar skulle bli 13.

Konstigt att många som har varit inblandade i Arena projektet verkar sakna civil kurage för att säga som det har varit. En brist på bärande ryggrader? Det är kanske inte så konstigt då att det är också lite glest med Arenans bärande delar.