Arena Bandydos Vänersborg

Nu är de tillbaka och vill ha 30 miljoner till….

Vad är det som händer i Vänersborg?
Fylla, hot, mörkerläggning, hemliga protokollbluff och båg.
Någon nämnde att det skulle vara Bandydos som är på gång att etablera sig i en ny arena.
Nejdå trodde vi, men nu när det sägs att kommunen även är pressad på att betala 30 miljoner till så vet vi inte längre vad vi skall tro.

Är då vänsterpartiet i Vänersborg mot bandyn?

Svaret är nej då vänsterpartiets James Bucci var med på de 90 miljoner som det var frågan om i Kommunstyrelsen 17 januari 2007 §22 sida18.

Vi tycker om bandy men säger som TTELAs sportschef Inte till vilket pris som helst

Den 0,25% räntehöjningen gjorde att årliga driftskostnaderna steg med 300,000 för den 150m prislappen. Det borde då bli ca. 360,000 om nu prislappen blir 180m.

Nu behövs det också 10m till i externa sponsorpengar. Om någon undrar om de ursprungliga 20m är säkrade så är svaret nej.

Handikappsrådet är missnöjd över att delar av handikappsanpassningen försvunnit. De upplever att det inte har funnits någon återkoppling från Arena gruppen.

Tas entren bort kan 23m sparas – då säger man att det inte längre är en Arena utan är en bandyhall. Vad är det då som egentligen byggs?

Det kan vara bra att veta vad som stod i underlaget "ADMINISTRATIVA FÖRESKRIFTER (AF) FÖR UTFÖRANDEENTREPRENAD
DELAD ENTREPRENAD" om vad vi bygger i kommunen.

"AFA.21 Översiktlig information om objektet
Projekt Arena Vänersborg syftar till nybyggnad av en ishall med ismått för bandyspel på elitnivå samt tillhörande sidoutrymmen. I projektet ingår även att iordningsställa markytor inom en nybildad fastighet."

Och för dem som inte minns vad det hette 2007-05-16 när den 90m ram blev till 150m.

"Arena Vänersborg är de många möjligheternas arena Multiarena"
"Utgångspunkten var att utreda en hall med bandymått och konstfryst is samt konstgräs på Vänersvallen. Kostnaden skulle enligt uppdraget ligga runt 90 miljoner kronor, varav hallen förväntades stå för cirka 80 miljoner.

– Vi kan genomföra projektet runt den kostnaden, men då får vi "bara" en bandyhall och går miste om en rad möjligheter som en mer utvecklad hall kan ge. När vi ändå satsar så här stort vore det dumt att inte se arenan i ett större perspektiv. Vi vill skapa förutsättningar för olika former av evenemang som sätter Vänersborg på kartan och samtidigt medför större intäktsmöjligheter."