Rött kort för skrytbygget

I mars delade vänsterpartiet i Vänersborg ut ett rött kort för direkt kommunal sponsring av IFK Vänersborg. Detta tolkades av vissa som att vi var emot bandyn. Förklara gärna då varför vänsterpartiet var med på ett kommunstyrelsebeslut i januari om att förse en utredare med ett arenauppdrag och en kassa på 90 miljoner kronor.

När han återvänder räcker inte 90 miljoner för att förverkliga en arena och uppvärmd fotbollsplan.
Nu behövs 150 miljoner kronor – snacka om att skjuta över målet. Antingen är vi i kommunstyrelsen för snåla eller så har projektstyrelsen misskött sitt uppdrag. Det känns som om det är dags att plocka fram det röda kortet igen.
Jag vill påstå att om man inte kan projektera en isarena och en nylagd fotbollsplan inom en kostnadsram av 90 miljoner så har man misskött uppdraget. Förslaget som nu ligger blir ett 60 procents övertramp i kalkylerna. Om 90 miljoner föranledde höjda ögonbryn, vad gör då inte 150 miljoner när vi alla vet att det finns hål att stoppa pengarna i?

Vill man eftersträva bandybragder så klarade Edsbyn att spela hem sitt fjärde raka SM-guld utifrån en hemmaarena med plats för 5 000 åskådare och med en prislapp i 40-miljoner-klassen.
Lägger vi till de 10 miljoner som är tänkta för Vänersvallen så borde 50 miljoner ha räckt ganska långt vad gäller bandy och fotboll. Resterande 40 miljoner skulle kunna finansiera annat. Kanske 10 miljoner till en ishockeyrink utomhus, som i sin tur skulle avlasta hockeyns använding av den befintliga ishall som i sin tur skulle utöka tillgången av istider för både curlig och konståkning.
Dessa isanvändande föreningar hade då fått sina intressen bättre tillgodosedda än vad de får av arenan som är skapad för bandy och mycket lite annat. Med en annan inriktning så hade kanske någon krona även funnits över till konstfrusen is i Vargön?

De storslagna planerna för arenan med driftskostnader på tio miljoner kommer att bidra till oförsvarbara framtida skattehöjningar. Visst kan vi driva en "pampig" arena för tio miljoner men för att sätta saker i ett annat perspektiv hade sex till åtta miljoner om året räckt till gratis kollektivtrafik för våra ungdomar.
Många menar att när vi skapat förväntningar kring en investering på 90 miljoner kan vi inte backa från en satsning på 150 miljoner. Till dem vill jag säga: Skärp er och visa ansvar när ni hanterar skattebetalarnas pengar.
Nej tack. Något 150 miljoners skrytbygge har aldrig varit min tanke. Mina damer och herrar – vänsterpartiet har lämnat byggnaden.
James Bucci (v)
ledamot av kommunstyrelsen i Vänersborg